Homedag 1 t/m 4dag 5 t/m 8dag 9 t/m 13dag 14 t/m 18dag 19 t/m 26

Reisverslag USA 2007

dag 5 t/m 8

Click for Blythe, California Forecast

Dag 5: 16 juli San Diego - Joshua Tree NP - Blythe 425 km

Vandaag werden Jerry en ik om 7 uur wakker en de kinderen kwamen een half uurtje later hun bed uit. Omdat we vandaag een flinke rit voor de boeg hebben, zijn we om 8 uur op pad gegaan. We zijn eerst op zoek gegaan naar een supermarkt om inkopen te doen voor het ontbijt en de lunch. Gelukkig was er een supermarkt dichtbij ons hotel. We hebben wat brood, broodbeleg, sinaasappelsap en fruit ingeslagen. Ze hebben hier ook vers belegde broodjes en we besluiten die te kopen om in de auto op te eten. Het is niet druk op de weg. We zien het landschap veranderen naarmate we verder het binnenland inrijden. Het wordt steeds dorrer en warmer. We stoppen vlak voor Joshua Tree NP om wat cd's te kopen voor onderweg. We hebben een cd-wisselaar in de auto maar we zijn vergeten cd's van thuis mee te nemen. We kopen ook nog een goedkoop fotocameraatje voor Joshua omdat zijn oude camera het loodje heeft gelegd. Wat dat betreft hebben we geen geluk met onze electronische apparatuur. Eerst begeeft de TomTom het, en vervolgens Joshua's fotocamera. We rijden Joshua Tree NP binnen. Eerst stoppen we bij het visitor's center om een kaart van het park te halen. We kopen hier ook nog een mooi fotoboek van het park. We merken wel dat het hier een stuk warmer is dan in San Diego. De thermometer in de auto geeft aan dat het 113 graden Fahrenheit is, wat neerkomt op 45 graden celsius! Het lijkt net of er een hete föhn op je gericht staat. Joshua Tree National Park is een woestijn waarin de Mojave en de Colorado woestijn samensmelten. Het park is genoemd naar de typische Yucca planten die hier groeien, de Joshua Tree. De entree bedraagt $15, maar we hebben vorig jaar via internet al de National Park Pass aangeschaft voor $50, waarmee we bijna alle parken in kunnen zonder daarvoor nog te hoeven betalen. We genieten enorm van de mooie natuur die we zien als we door het park rijden. Er staan heel veel bijzondere rotsformaties in het park. Het lijkt net of iemand van bovenaf overal grote bergen stenen heeft neergelegd. De combinatie van de geelgoude rotsen, de Joshua Trees en de azuurblauwe lucht is adembenemend mooi! We stoppen regelmatig om foto's te nemen. Natuurlijk maken van ook een foto van Joshua onder de Joshua Tree ;-). Hij vindt het hartstikke interessant dat er een boom bestaat met zijn naam.

Ingang van Joshua Tree NP Fraaie rotsformaties
Even de auto parkeren om te picknicken Zwembad bij Best Western Hotel in Blythe

Als we de weg willen nemen naar Keys View zien we dat deze afgesloten is vanwege wegwerkzaamheden. Dat is jammer. Vanaf dit uitzichtpunt schijn je een fantastisch uitzicht te hebben over de omgeving en vanaf hier zou je ook de San Andreas Breuklijn goed moeten kunnen zien. Helaas gaat dit aan onze neus voorbij. Even verderop is een picknickplaats en omdat we honger hebben gekregen, gaan we hier eten. Terwijl we de broodjes aan het smeren zijn, komt er ineens een klein windhoosje voorbij zeilen en we moeten alles goed vasthouden. Het duurt 3 seconden en dan is het weer voorbij. Echt heel bizar! Als we klaar zijn met eten, stappen we weer snel de auto in. Het is veel te warm om lang buiten te zitten. We rijden weer verder en stoppen bij de 'Cholla Garden'. Dit gebied staat bomvol met Cholla Cactussen. Er loopt een pad doorheen en je wordt aangeraden om onder geen beding de cactussen aan te raken. Bij de minst geringe aanraking doorboren de stekels je huid, en het schijnt zeer moeilijk en pijnlijk te zijn om deze weer te verwijderen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee, dus we blijven netjes uit de buurt. Rond half 5 komen we bij de uitgang van het park. We moeten nog ruim een uur rijden om in Blythe te komen. Na de rit door Joshua Tree NP is deze weg wel wat saai. Om half 6 komen we aan bij het Best Western Sahara Hotel waar we één nachtje zullen blijven. De kamer is veel ruimer dan bij de vorige twee hotels. Ook de bedden zijn hier breder. Tegenover onze kamer zien we een mooi groot zwembad en nadat we de auto hebben uitgeladen, kleden we ons snel om om een duik te nemen. Helaas is het water weinig verkoelend, het voelde aan als een lauw peuterbad. Nadat we ons allemaal gedoucht hebben, besluiten we vanavond lekker op de kamer te blijven. We hebben een broodje gezond gemaakt en wat fruit gegeten. Morgen gaan we naar Sedona.

Klik hier voor de foto's

Click for Sedona, Arizona Forecast

Dag 6, 17 juli: Blythe - Sedona, 352 km

Ook vandaag werd Jerry weer vroeg wakker. Om half 7 zat hij al achter zijn laptop om wat te internetten. De kinderen en ik werden om half 8 wakker van de wekker. We hebben heerlijk geslapen. Nadat we ons allemaal hebben gewassen en aangekleed, zijn we gaan ontbijten bij het hotel. Dit is een van de weinige hotels waarbij het ontbijt is inbegrepen. Het is een eenvoudig ontbijt. Je kunt kiezen uit brood, bagels, wat koeken en een egg muffin. Ook zijn er allerlei cereals en wat fruitsoorten. Het smaakt ons allemaal prima. De koffie nemen we mee voor in de auto. Als we uitgecheckt zijn, laden we de koffers weer in en gaan we op weg. Het eerste deel van de route rijden we door een dor landschap met wat struiken en heel veel Saguaro cactussen. We vinden het heel leuk om dit wildwest landschap eens in het echt te zien. De kinderen willen graag een foto maken van een mooie Saguaro cactus, maar ze staan allemaal veel te ver van de weg af. Opeens ziet Jerry er een dichtbij de weg staan. We parkeren de auto en maken wat mooie foto's. Als je er zo dichtbij staat, zie je pas hoe hoog de cactussen zijn.

Michelle & Joshua bij een saguaro cactus Zomaar een reclamebord

We rijden verder en zien hier en daar wat slaperige plaatsjes en vooral heel veel rommel. Overal zien we afgedankte ijzerwaren, auto's en schoolbussen liggen rondom de kleine huisjes. We vragen ons af wat iemand bezield om hier te gaan wonen, het is hier zo droog en warm. Op een gegeven moment gaan we van de dorre vlakten de bergen in en de omgeving wordt ook steeds groener. Voor Prescott wordt de weg heel erg bochtig. We rijden door het mooie Prescott National Forest met zijn groene pijnbomen. In het leuke, maar toeristische Prescott, stoppen we even bij de Safeway supermarkt om vers brood te kopen. Ze hebben hier zelfs heerlijk knapperig Frans stokbrood en niet alleen van dat kleffe Amerikaanse brood. Bij Starbucks kopen we koffie voor Jerry en mij, en voor de kinderen een Caramel Frappuchino om mee te nemen. Even na Prescott zien we een mooie picknickplaats. Hier stoppen we voor de lunch. De kinderen kunnen hier ook nog wat klauteren op de rotsen die er zijn. Als we verder rijden verandert het landschap weer van groen naar okergeel.

Een mooi picknickplaatsje even voorbij Prescott Uitzicht vanaf de picknickplaats
Hotel King Ransom in Sedona

De weg wordt weer zeer bochtige tot aan het plaatsje Jerome, een oud mijnwerkersstadje. Tot voor een aantal jaren geleden was Jerome een spookstadje maar inmiddels is het weer een levendig plaatje geworden, vooral door de kunstenaars die er zijn neergestreken. Als we doorrijden, zien we na een tijdje de rode rotsen van Sedona aan de horizon verschijnen. Het is een prachtig gezicht! Rond 5 uur arriveren bij het King Ransom Sedona Hotel waar we de komende twee nachten zullen slapen. Het is een mooi hotel in terracotta Pueblo-stijl. We hebben hier een grote suite geboekt met een aparte slaapkamer en twee grote kingsize bedden. Ook hebben we twee tv's en een bubbelbad, lekker luxe!. Onze suite heeft direkt toegang tot de tuin en het zwembad, en vanaf hier kijk je overal om je heen tegen de rode rotsen aan, prachtig! De kinderen plonzen meteen het zwembad in terwijl Jerry en ik de spullen uit de auto halen. Ik ga lekker buiten op het terras internetten en Jerry duikt ook het zwembad in. Als Jerry en de kinderen uitgezwommen zijn, kleden we ons om voor het avondeten. We gaan in Sedona op zoek naar een restaurant. De kinderen zien een echte Amerikaanse diner langs de weg, en we besluiten hier te gaan eten. Het restaurant ziet er leuk uit vanbinnen en het eten is er superlekker! Rond half 10 zijn we weer bij ons hotel. De kinderen gaan nog even zwemmen en Jerry kletst wat met een Amerikaanse man. Hij vraagt waar we vandaan komen en wat we hier allemaal gaan doen. Als Jerry hem vertelt over onze reisplannen is hij erg onder de indruk. Vooral ook van het feit dat we 26 dagen vakantie hebben. De meeste Amerikanen hebben maar 10 dagen vakantie per jaar. Inmiddels is het hier 11 uur en we gaan zo slapen. Morgen gaan we de hele dag Sedona en omgeving verkennen.

Klik hier voor de foto's.

Dag 7, 18 juli: Sedona

Vanmorgen zijn we allemaal om half 8 opgestaan. We willen graag op tijd bij het Slide Rock State Park zijn omdat we op internet gelezen hebben dat het er later op de dag heel erg druk kan worden. We nemen onze koelbox met ontbijtspullen mee zodat we daar kunnen eten. We komen om half 9 aan. Het is nog heerlijk rustig als we door het park naar de Oak creek lopen. De kinderen raken helemaal opgewonden als we na een kleine afdaling bij de Oak Creek aankomen met de 'slide rocks'. Het water stroomt hard tussen de rotsen door waardoor een soort natuurlijke wildwaterbaan is ontstaan. Michelle en Joshua gaan meteen van de 'glijbaan' af en hebben ontzettend veel lol. Het water voelt wel koud aan, maar omdat de temperatuur buiten al aardig oploopt, vinden we dat helemaal niet erg.

Hier komt het kind weer in je naar boven ;) Sliderock SP
Sliderock SP Sliderock SP

Om 10 uur wordt het inderdaad al aardig druk in het park. We kleden ons aan en gaan aan een van de picknicktafels in het park ontbijten. We genieten volop van de natuur om ons heen. Wat is het hier toch mooi! Als we klaar zijn met eten, stappen we weer in de auto om de prachtige rode rotsformaties van Sedona eens van dichtbij te gaan bekijken. We nemen de Red Rock Loop. Deze weg loopt midden door de prachtige natuur van Sedona. We kijken onze ogen uit! Sedona is echt een geweldig mooie plaats!

De rode rotsen van Sedona Holy Cross Chapel in Sedona
Montezuma's Castle Flagstaff

Nadat we de Red Rock Loop hebben gereden, gaan we verder naar het vliegveld van Sedona. Dit vliegveld ligt boven op een berg, en vanaf hier heb je een prachtig uitzicht over de hele omgeving. We nemen wat foto's en rijden dan verder via de US179. Onderweg stoppen we nog even bij de Holy Cross kerk die heel mooi tegen de bergen is opgebouwd. Dan rijden we verder naar Montezuma's Castle National Monument. Deze zogenaamde cliff dwelling is ongeveer 600 jaar geleden gebouwd door de Sinagua indianen in een natuurlijke grot. Het bestaat uit vijf verdiepingen en is alleen van onderaf te zien, je mag er niet in. We vinden het er indrukwekkend uitzien. Het is alleen ontzettend warm hier, zo'n 43° C, en we zijn blij dat we niet echt ver hoeven te lopen. We rijden verder naar het even verderop gelegen Montezuma's Well. Montezuma's well is een natuurlijk meer met een doorsnede van 115 meter en is 17 meter diep. Het meer is gevormd doordat 11.000 jaar geleden een onderaardse grot instortte. Het interessantste aan het meer is de bron die het meer voedt. Per dag stromen er miljoenen liters water met een constante temperatuur van 23° C in het meer. Voor de Indianen was de bron heilig. Ook hier is het ontzettend warm, dus nadat we wat rondgelopen hebben, stappen we weer in de auto.

montezuma's well

Vanaf Montezuma's Well zijn we doorgereden naar de universiteitsstad Flagstaff. We hebben daar wat rondgelopen in het oude centrum. Joshua had op internet gezien dat ze hier een Pita Pit hebben. Hier verkopen ze enorm grote pitabroodjes die je zelf kunt laten vullen met vanalles en nog wat. En ja hoor, we liepen een straat in en daar zat de Pita Pit! Natuurlijk zijn we hier gaan eten. Het was hartstikke lekker! De pitabroodjes hadden een diameter van zo'n 30 cm en werden op onze aanwijzingen helemaal gevuld. Joshua was helemaal in zijn nopjes hahaha. Via de prachtige scenic route Oak Creek Canyon zijn we weer teruggereden naar Sedona. Toen we bijna in Sedona waren begon het even flink te regenen en onweren. Gelukkig was dit maar van korte duur, binnen een half uur scheen de zon weer. We hadden allemaal geen honger dus we zijn vanavond niet gaan uiteten. In plaats daarvan hebben we wat yoghurt en fruit genomen. Morgen gaan we naar de Grand Canyon. Mogelijk hebben we de komende dagen geen internetverbinding, dus de website wordt pas later bijgewerkt.

Klik hier voor de foto's

Click for Grand Canyon, Arizona Forecast

Dag 8, 19 juli: Sedona - Flagstaff - Grand Canyon, 215 km

Vanmorgen zijn we om half 8 opgestaan. Nadat we ons allemaal gedoucht en aangekleed hebben, vertrekken we richting de Grand Canyon. We rijden via de 89A door de prachtige groene Oak Creek Canyon. We stoppen hier nog bij een viewpoint vanwaar we een geweldig mooi uitzicht hebben over de vallei. Bij Flagstaff nemen we de afslag naar Williams. In Williams rijden we een stukje van de oude route 66. Er is echter weinig terug te vinden van de oude nostalgie. Het enige wat we zien is een hoop oude rommel en veel vergane glorie. Hier en daar zijn wat route 66 tafereeltjes te zien. Als we in onze auto willen stappen, zien we een oude stoomtrein naar de Grand Canyon vertrekken. Het geluid van de stoomfluit is indrukwekkend en de locomotief spuwt grote zwarte rookwolken uit, heel leuk om te zien.

Williams, AZ Williams, AZ Williams, AZ

We rijden van Williams richting de Grand Canyon. Onderweg zien we de stoomtrein in de verte door het dorre landschap slingeren, wat een mooi gezicht is. Vlak voor Tusayan stoppen we om te eten en dan rijden we verder naar de Grand Canyon. We arriveren om ongeveer 1 uur bij de Maswik Lodge, waar we de komende nacht zullen slapen. Helaas kunnen we pas inchecken na 4 uur. We laten de koffers in de auto zitten en nemen de shuttlebus die bij de diverse viewpoints stopt. We stappen uit bij het eerste viewpoint, Trailview overlook. Als we aan de rand van de enorme kloof staan, worden we allemaal even stil. Het is gewoonweg adembenemend, zo mooi! Je voelt je heel nietig in vergelijking met de overweldigende natuur.

We nemen een aantal foto’s en stappen dan in de volgende bus naar Mohave Point. Hier kunnen we heel in de verte de Colorado rivier zien kronkelen door de Grand Canyon. Hier lopen ook heel veel squirrels rond, kleine grondeekhoorntjes. Deze rennen hard achter elkaar aan en de kinderen hebben de grootse lol. We stappen ook nog uit bij Hopi point en het eindpunt Hermits Rest. Hier kopen we wat souvenirs in de winkel, en nemen dan de shuttle terug naar ons hotel.

Ingang Grand Canyon NP Grand Canyon NP Grand Canyon NP

Inmiddels is het bijna 4 uur en kunnen we naar onze kamer. Deze is lekker ruim en schoon en heeft een mooie badkamer. Nadat we ons allemaal opgefrist hebben, nemen we de auto om een kijkje te nemen aan de westkant. Onderweg komen we langs de stallen waar de tientallen ezels staan waarmee mensen via de Bright Angel Trail helemaal kunnen afdalen naar de bodem de Grand Canyon. Ik stap uit om hier een paar foto’s van te nemen. Jerry wil heel graag een klein stukje van de Bright Angel Trail lopen. Michelle gaat met hem mee en Joshua en ik gaan terug naar de hotelkamer. Ik ga alvast werken aan dit verslag en de foto’s bekijken die ik vandaag gemaakt heb. Joshua kijkt naar cartoons op de tv. Na een klein uurtje komen Jerry en Michelle terug. Ze vonden het heel erg mooi om de Grand Canyon op een andere manier te zien. We hebben ons omgekleed en zijn gaan eten in het restaurant bij onze lodge. Toen we klaar waren met eten was het intussen al 7 uur geworden. We wilden graag de zonsondergang zien, dus we zijn met de auto naar Yavapai Point gereden. De parkeerplaats stond al helemaal vol met auto’s en er reden veel auto’s rond op zoek naar een plekje. Wij hadden geluk want er reed er net één weg voor onze neus. We zijn snel naar de rand van de canyon gelopen waar zich intussen al veel mensen verzameld hadden. We vonden nog een mooi plekje en hebben ademloos gekeken hoe de zon langzaam onderging. We vonden het heel speciaal om samen met nog heel veel andere mensen naar dit schouwspel te kijken.

Bright Angel Trail, Grand Canyon NP Bright Angel Trail, Grand Canyon NP Zonsondergang Grand Canyon NP

Daarna zijn we weer teruggereden naar onze hotelkamer. De kinderen hebben nog wat gespeeld met hun Nintendo DS. We gaan vanavond vroeg slapen want morgen moeten we op tijd vertrekken richting Monument Valley.

Klik hier voor de foto's